دسته بندی : هاستینگ   سرور  

5 نفر مقاله را پسندید

اگر خوشتون اومد لایک کنید




تفاوت سرور مجازی و هاست

هاست و سرور مجازی هر 2 برای راه اندازی سایت و اپلیکیشن شما مناسب هستند و شما می توانید با کمک این دو سرویس کار خودتان را شروع کنید . تفاوت سرور مجازی و هاست یکی از مواردی است که همیشه برای کاربران سوال بوده است و در حین خرید سر در گم میشوند . با ما همراه باشید در ادامه ، توضیحاتی راجع به سرویس های هاست و سرور مجازی به شما بدهیم .

 

سرور مجازی چیست

سرور مجازی یا vps کامپیوتری است که شما از هر جای دنیا و از طریق اینترنت می توانید به آن متصل شوید . منظور از مجازی در اینجا به این معناست که ، شما کامپیوتری که در اختیار دارید ، دسترسی فیزیکی به cpu ram آن ندارید به این دلیل که سرور های مجازی با کمک تکنولوژی های مجازی سازی ، یک سرور اختصاصی را به چند بخش تقسیم می کنند که به هر بخش آن سرور مجازی گفته میشود . حال اگر بخواهید بدانید که سرور اختصاصی چیست ، باید عرض شود که سرور اختصاصی یک کامپیوتر قدرتمند است که میزان زیادی cpu و ram دارد و داخل دیتاسنتر نگهداری میشود .

به نوعی اگر سرور اختصاصی را مثل یک ساختمان با چندین واحد مجزا در نظر بگیریم ، سرور مجازی که شما از ما اجاره می کنید یک واحد از سرور اختصاصی شما خواهد بود . سرور مجازی فقط یک سیستم عامل خام است و هیچ کنترل پنل یا تنظیمات خاصی روی آن نصب نمیباشد . تمامی تنظیماتی که شما نیاز دارید را باید خودتان به صورت دستی روی سرورتان انجام دهید تا آن طور که نیاز دارید از سرورتان استفاده کنید.

کاربرد سرور مجازی

سرور مجازی یکی از پرطرفدارترین محصولات برای انجام امور تحت وب میباشد . شما می توانید با کمک این سرویس کارهای متفاوتی را انجام دهید . برای مثال سرور بورس ، سرور ترید ، گیم سرور یا سرور مجازی سایت از انواع اموری هستند که با خرید سرور مجازی می توانید با آن کار کنید . سرور مجازی یا vps در واقع یک کامپیوتر مجازی است که در دیتاسنتر نگهداری میشود و 24 ساعت شبانه روز روشن است و در دسترسی شماست . Virtual Private Server همانطور که از این کلمات مشخص است ، vps یک سرویس خصوصی میباشد که صرفا در اختیار شماست و شخص دیگری به آن دسترسی نخواهد داشت .

شما پس از خرید vps با سیستم عاملی که مدنظر دارید مثل لینوکس یا ویندوز یا هر سیستم عامل دیگری ، می توانید بدون مشکل با سرورتان تعامل داشته باشید . vps لینوکس در واقع یک کامپیوتر است که سیستم عامل آن یکی از توزیع های لینوکسی میباشد مثل سرور مجازی اوبونتو یا سرور مجازی debian یا سرور مجازی centos .در حال حاضر توزیع های مختلف لینوکسی هستند که توسط تیم فنی کلون کلود ارائه میشوند . سرور مجازی ویندوز نیز یکی دیگر از انواع سرور مجازی است که برای افرادی که قصد ترید در سایت های بورسی یا صرافی های خارجی را دارند ، کاربرد خواهد داشت .

 

هاست چیست

هاست یا سرویس میزبانی وب یکی از پر کاربردترین سرویس ها برای میزبانی سایت خواهد بود . سرویس هاست یا میزبانی وب مناسب برای شرکت ها یا اشخاصی خواهد بود که قصد راه اندازی سایت یا راه اندازی اپلیکیشن شان را در اینترنت دارند . شما با خرید هاست قادر خواهید بود تا پروژه و کدهای مربوط به سایتی که طراحی کردید را ، در بستر اینترنت قرار دهید . با کمک هاست شما راحت ترین روش برای انتشار سایتتان در اینترنت را انتخاب کرده اید . چراکه سرویس هاست ، یک سرویس کاملا آماده است و شما فقط باید از آن استفاده کنید به این دلیل که ، کنترل پنل روی آن نصب میباشد و شما با چند کلیک و به سرعت می توانید سایتتان را روی هاست آپلود کنید و هیچ نیازی به کانفیگ کردن سرور یا تنظیمات دیتابیس ، وب سرور یا ایمیل سرور و dns سرور ندارید .

هاست سرویس اشتراکی است که بین شما و چند کاربر تقسیم میشود . هاست نیز مانند سرور مجازی است و دقیقا روی سرور اختصاصی چندین هاست همزمان قرار دارند . در معنای ساده ، هاست فضایی است که شما از شرکت هاستینگ مربوطه اجاره می کنید و فایلهای سایتتان مثل تصاویر ، فیلم ها یا فایلهای pdf تان را روی آن قرار میدهید . 

کاربرد هاست

هاست انواع مختلفی را شامل خواهد شد که از مهم ترین آن ها می توان به هاست لینوکس ،هاست ویندوز و هاست پایتون اشاره نمود . هاست لینوکس مناسب برای سایت هایی است که با زبان php و دیتابیس mysql برنامه نویسی شده است مثل سایت ها و قالب های وردپرسی یا فریمورک لاراول . دقت نمایید هاست لینوکس ، ارتباطی به سیستم عامل شخصی شما ندارد و شما اگر سیستم شخصی تان ویندوز باشد نیز می توانید از آن استفاده کنید . هاست ویندوز ، مناسب برای سایت های کدنویسی شده با زبان های برنامه c# یا فریمورک ASP.NET و .Net Core میباشد . دیتابیس این سرویس ها ، Sql Server است . هاست پایتون نیز مانند هاست لینوکسی است و روی سیستم عامل لینوکس توسعه یافته است و برای سایت های طراحی شده با پایتون یا فریمورک جنگو و فلسک یا ... مناسب می باشد .

هاست برای راه اندازی سایت یا اپلیکیشن و یا اسکریپت های آنلاین می باشد و کاربردهای متنوعی مثل سرور مجازی ندارد . از این رو ، کاربرانی که قصد خرید هاست دارند ، محدود به یک حوزه خاص طراحی و توسعه وب سایت هستند .

 

سرور مجازی یا هاست؟

اگر حوزه فعالیتتان در زمینه وب میباشد و سایتی دارید که بازدید آن زیاد شده است یا منابع هاست ، پاسخگوی نیاز سایتتان نمیباشد احتمال زیاد قصد خرید vps برای سایت خود را دارید . سرور مجازی از لحاظ کیفیت و سرعت بالاتر از هاست خواهد بود . به دلیل اینکه منابعی که در اختیار خواهید داشت در این سرویس ، از هاست اشتراکی بیشتر و اختصاصی تر می باشد . از طرفی در اختیار داشتن یک آی پی اختصاصی در سرور مجازی ، باعث میشود تا از لحاظ سئو نیز سایت شما بهبود پیدا کند .

اگر در حال توسعه سایت و تجارت آنلاین تان هستید و شخصی را دارید که می تواند مدیریت سرور سایت تان را انجام دهد ، پیشنهاد میشود حتما از سرور مجازی استفاده کنید . حتی اگر شخصی را ندارید که این کار را برایتان انجام دهد ، شرکت های هاستینگ مثل کلون کلود تا حد زیادی پشتیبانی سرور مجازی شما را انجام می دهند . شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا باید از هاست استفاده کنیم یا چه مواقعی باید از هاست استفاده کنیم :

  • قصد راه اندازی ولاگ یا سایت شخصی داریم 
  • قصد راه اندازی وب سایت با حجم بازدید معمولی یا راه اندازی سایت شرکتی در سطح کوچک یا متوسط را داریم 
  • بودجه کم تا متوسطی داریم 
  • آشنایی با توسعه وب یا مسائل IT نداریم 
  • دانش کار با سرور مجازی و کانفیگ آن را نداریم 

اگر سایت و اپلیکیشن شما از موارد بالا پیروی نمی کند و شرکت بزرگی هستید باید از سرور مجازی استفاده کنید تا پاسخگوی نیازتان باشد .

 

تفاوت سرور مجازی و هاست

خب تا اینجا کلیاتی راجع به سرور مجازی و هاست متوجه شدیم . حالا قصد داریم تا بیینیم تفاوت سرور مجازی و هاست در جوانب مختلف چیست . با ما در ادامه همراه باشید .

 

امینت و عملکرد

مسلما امینت در دنیای اینترنت یکی از مهم ترین شاخص ها می باشد . پس فرقی نمی کند قصد خرید سرور مجازی یا خرید هاست را داشته باشید ، همیشه باید به این مورد توجه ویژه داشته باشید تا سایت یا اپلیکیشن شما با مشکل مواجه نشود . سرویس هاست اشتراکی مدیریت شده است و شرکت های هاستینگ با کانفیگ و تنظیمات امنیتی که انجام می دهند تا حد بسیار زیادی امینت سایت شما را بالا میبرند . اما سرور مجازی با توجه به اینکه یک سیستم عامل خام به شما تحویل داده میشد باید تمامی تنظیمات امنیتی از سمت شما انجام پذیرد .

از لحاظ عملکرد ، سرور مجازی بسیار بهتر از هاست می باشد . روی هاست اشتراکی ، ممکن است پهنای باند و ترافیک سرور اصلی توسط یکبار که بازدید بالایی دارد اشغال شود . البته شرکت های هاستینگ سیاست هایی را اعمال میکنند که این مورد تا حد امکان رخ ندهد ولی با این حال ، این مورد یکی از مشکلات در سرویس های هاست اشتراکی است در حالی که روی سرور مجازی شما چنین مشکلی را ندارید .

بهبود عملکرد در هاست اشتراکی همیشه یکی از بزرگ ترین چالش ها بوده است ، و هر شرکت میزبانی وب که توانسته است به هر نوعی هاستی ارائه کند که سرعت بالاتری داشته باشد ،توجه  مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است . ما در کلون کلود نیز راه حل های متنوعی برای کاربران مان ارائه می کنیم . یکی از این موارد فعال سازی کش روی سایت ها خواهد بود . اگر سایت کندی دارید ، می توانید با انتقال سایت به کلون کلود و تهیه هاست و ارسال تیکت برای کارشناسان ما ، از این قابلیت و هاست پر سرعت کلون کلود بهره مند شود .

 

دسترسی

خیلی از افراد و برنامه نویس ها روی سیستم شخصی شان کارهای مختلفی انجام می دهند و از پچکیج های متنوعی در زبان های برنامه نویسی مختلف برای کارشان استفاده می کنند و پس از اینکه پروژه شان تمام شد می خواهند تا با کمک هاست ، این اسکریپت یا سایت را تحت وب قرار دهند . مسلما چنین پروژه هایی نیاز به سرور مجازی خواهند داشت چرا که هاست اشتراکی دسترسی محدودی به شما می دهد و برخی از پکیج های زبان های برنامه نویسی روی هاست نصب نمی باشند ( به دلایل امنیتی ) مثلا روی هاست لینوکس و هاست وردپرس فانکشن shell_exec غیرفعال شده است و امکان فعالسازی آن فراهم نخواهد بود . پس در این شرایط شما باید اقدام به خرید vps برای پروژه تان نمایید .

 

هزینه

یکی از قابل توجه ترین مسائل هزینه سرویس ها می باشد . در این زمینه باید عرض شد که هزینه هاست ، به صرفه تر از سرور مجازی می باشد . در مقابل باید عرض شد که ، کیفیت و منابعی که شما روی سرور مجازی دارید ، روی هاست اشتراکی نخواهید داشت .

اگر همچنان سوالی دارید که در این مقاله نیز موضوع آن مطرح نشده است ، می توانید از طریق گفت و گو با چت آنلاین و واحد فروش یا فنی ، پاسخ سوالات خود را از ما بگیرید .

 



خرید و سفارش تمامی خدمات هاست فروشگاهی ، هاست وردپرس یا لینوکس ، هاست ویندوز ، هاست پایتون و هاست nodejs

خرید سرور مجازی ایران ، سرور مجازی خارج با مناسب ترین قیمت و تحویل آنی



دیدگاه شما