امنیت سایت

در سال های اخیر و با افزایش چشمگیر استفاده انسان ها از تکنولوژی های روز و روی آوردن به خدمات الکترونیک و خرید اینترنتی یا گذراندن اوقات فراغت در شبکه های اجتماعی ، بحثی به نام امنیت اطلاعات یا information security پیش آمده است که اهمیت بسیار بالایی برای کاربران عادی و مدیران شبکه های اجتماعی یا افرادی که قصد طراحی سایت دارند، خواهد داشت . امنیت سایت یا اپلیکیشن های شبکه اجتماعی یکی از مهم ترین مسائل در حوزه وب و اینترنت است . خرید اس اس ال یکی از موارد افزایش امنیت سایت شما خواهد بود .
اگر شما نیز فعال در حوزه وب هستید ، احتمالا اخبار و اطلاعاتی راجع به هک شدن سایت های بزرگ یا مشکلات امنیتی در آن ها و به سرقت رفتن اطلاعات کاربران آن شنیده اید که این اخبار مسلما باعث خدشه دارشدن اعتبار آن شرکت و سایت می شود چراکه هک شدن یک سایت یا اپلیکیشن می تواند منجر به آسیب های زیادی به کاربران آن سایت یا شبکه اجتماعی شود . ضعف در امنیت سایت موجب می شود تا اطلاعات شخصی کاربران مثل نام و ایمیل و سن و سایر مشخصات هویتی آن ها یا اطلاعات مالی آن ها مثل شماره کارت یا رمز عبوری که کاربران برای سرویس خود ایجاد کردند ، در دسترسی هکرها و افراد سودجو قرار گیرد که از لحاظ امنیتی خطرات زیادی را ایجاد خواهد کرد .
حال که از اهمیت موضوع امنیت اطلاعات و امنیت سایت باخبر شدیم قصد داریم تا چندین روش برای افزایش امنیت سایت را با شما دوستان عزیز بررسی کنیم . با ما همراه باشید .

افزایش امنیت سایت

اختلالات امنیتی یا حفره امنیتی در سایت ها لطمه شدیدی به اعتبار سایت شما وارد خواهد کرد ، لذا اگر در حال فعالیت و درآمدزایی از طریق فضای مجازی هستید یا سایت و پرتال کاربری دارید که از طریق آن در حال ارائه خدمات به کاربران تان هستید باید جوانب امنیتی سایت را همیشه و در همه مراحل توسعه وطراحی سایت لحاظ کنید . افزایش امنیت سایت در همه مراحل توسعه سایت باعث خواهد شد تا کاربران و بازدیدکنندگان اینترنتی با خیالی آسوده در سایت شما جستجو کنند یا در صورت نیاز خرید محصولات را انجام دهند . در ادامه روشهایی برای افزایش امنیت سایت را با شما همراهان گرامی بررسی خواهیم کرد .

 

فعال سازی ssl

اگر دقت کرده باشید ، زمانی که وارد به سایت های معتبر مثل گوگل یا اینستاگرام یا هر برنامه معروف و بزرگی می شود یک علامت قفل در آدرس بار مرورگرتان نمایش داده شده است که بسته به ورژن مرورگری که استفاده می کنید می تواند رنگ سبز رنگ ( در مرورگرهای قدیمی ) یا رنگ خاکستری ( در ورژن های جدید فایرفاکس و کروم ) داشته باشد . این علامت نشان دهنده آن است که سایتی که داخل آن هستید دارای گواهینامه امنیتی ssl است و امینت شما در این گونه سایت ها بسیار بالاتر خواهد بود .
اگر تمایل دارید تا توضیحاتی راجع به گواهینامه امنیتی ssl را مطالعه کنید می توانید به لینک ssl چیست  مراجعه کنید یا می توانید با خرید ssl موجب افزایش امنیت سایت تان شوید .

به روزرسانی سایت

دنیای نرم افزار و کامپیوتر در کل تاریخ نه چندان طولانی که داشته است ، همیشه شاهد جدال سخت کارشناسان و متخصصین امنیت با هکرها و شرکت هایی که قصد نفوذ و پیداکردن مشکل امنیتی در نرم افزارها داشته اند ، بوده است . بنابراین شما باید در نظر داشته باشید که آپدیت کردن نرم افزار و به روز بودن کدهای سایت شما بخشی از چرخه حیاتی و ملزومات سایت می باشد .
چنانچه خودتان نیز متخصص در زمینه طراحی سایت نیستید یا دانشی در حوزه وب ندارید ، شرکت های طراحی سایت می توانند با دریافت هزینه خدمات یا یک قرار داد کلی در قبال دریافت هزینه ، سایت یا اپلیکیشن شما را همیشه به روز نگهدارند . پیشنهاد میشود در زمانی که در حال تهیه سرویس طراحی سایت هستید ، همیشه از همان شرکت یا شخص خدمات پشتیبانی را نیز تهیه کنید تا در آینده دچار سردرگمی و مشکلات نشوید .

پسورد پیچیده ست کنید

یکی از بزرگترین مشکلات که باعث می شود تا حساب شما یا سایت شما به راحتی هک شود ، مسلما ایجاد پسورد ساده برای سایت و ناحیه کاربری می باشد . شما باید برای اکانت هایی که در سایت های مختلف دارید ، پسورد های مختلف ست کنید چراکه استفاده از پسورد یکسان برای تمامی نرم افزار ها مسلما باعث می شود تا با به دست آوردن و آگاهی از یکی از پسوردها ، هکرها یا افراد سودجو بتوانند به راحتی به کلیه پسوردها و اطلاعات شما در سایت ها و سرویس های دیگر دسترسی پیدا کنند . یکی از راهکارهایی که کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد تا نیازی به حفظ کردن پسوردهایتان نداشته باشید ، سینک کردن اکانت gmail تان با مرورگرهای شماست و ذخیره کردن پسورد هایتان روی این مرورگرها باعث می شود تا به راحتی از طریق مرورگرتان به همه اکانت های تان دسترسی داشته باشید .

استفاده از هاست امن

نرم افزار های شما یا سایت تان در بستر وب و روی هاست اشتراکی یا سروراختصاصی میزبانی می شوند . در واقع اگر شما سایتی داشته باشید که با نهایت ایمنی طراحی شده باشد ولی بستر میزبانی آن ، یک بستر ناامن باشد ، مسلما امنیت سایت شما نیز به خطر خواهد افتاد . شما در حین خرید میزبانی وب برای سایتتان باید موارد زیادی را بررسی کنید... برای مثال به روز بودن سیستم عامل سروری که سایت شما روی آن میزبانی می شود، بهره گیری از فایروال های نرم افزاری یا سخت افزاری، استفاده از نرم افزارهای آنتی شل که مدام در حال اسکن سرور و فایلهای روی سرور هستند و بکاپ گیری از اطلاعات جزو مهم ترین شاخص های یک هاست مناسب می باشد .
به همین دلیل خرید هاست امن که تمامی ملاحظات امنیتی روی آن لحاظ شده است ، کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد تا سایتی با امنیت بالا داشته باشید .

بستن پورت های باز و بدون استفاده

اگر به پورتی نیاز ندارید که روی سرورتان باز باشد ، باید آن را توسط فایروال مسدود کنید . این امر در اکثر هاست های اشتراکی رعایت شده است و اکثر کنترل پنل های هاست اشتراکی مثل سی پنل یا دایرکت ادمین یا پلسک ، به صورت دیفالت پورت های مورد نیاز کاربران مثل 80 و 443 و پورت های سرویس های ftp یا ایمیل را باز میگذارند و سایر پورت ها و درگاه های اتصال را روی فایروال خواهند بست . این مورد بیشتر باید مورد توجه اشخاصی باشد که به صورت دستی سرور را کانفیگ می کنند .

تصحیح دسترسی فایل ها و پوشه ها

یکی از ساده ترین کارهایی است که در زمان انتشار پروژه طراحی سایت ، بر روی هاست باید از سمت طراح سایت یا پشتیبانی هاست انجام شود . این امر تعیین می کند که آیا یک فایل ( مثلا php ) صرفا می تواند خوانده شود یا دسترسی نوشتن و اجرا کردن روی آن نیز فراهم است . قطعا فایلهایی که دسترسی بالایی مثل خواندن، نوشتن و اجراشدن دارند از لحاظ امنیتی نیز می توانند مشکلات بیشتری را ایجاد کنند!

بررسی فعالیت کاربران سایت

شاید یکی از مواردی که نیاز است به صورت روزمره توسط مدیران سایت ها یا پشتیبانان سایت چک شود بررسی فعالیت کاربران و دسترسی آن ها به بخش های مختلف سایت می باشد . برخی از کاربران ( به ظاهر کاربر ) با وارد شدن به ناحیه کاربری اقدام به بررسی موارد مختلفی می کنند و شروع به تست کردن امنیت سایت و بخش های مختلف سایت خواهند کرد . شما با بررسی دقیق لاگ فایل وب سرور می توانید لینک هایی که در سایت شما مشاهده شده اند به همراه شماره آی پی اینترنتی کاربر خاطی را به دست آورید . یکی از پیشنهادات کلون کلود به طراحان و توسعه دهندگان وب ، اضافه کردن قابلیت لاگ گیری از کاربران در سایت می باشد چراکه این موارد باعث می شود تا به راحتی بتوانند در توسعه پروژه ، اختلالات احتمالی و باگ های موجود در سیستم را راحت تر شناسایی کنند .

تاریخ تغییر فایلها و حذف فایل های مشکوک

کدهای سایت به هر زبانی که نوشته شده باشند ، کاملا مشخص هستند و تاریخ آپدیت شدن فایلها و کدهای سایت نیز داخل کنترل پنل هاست درج شده است . تغییر این تاریخ باید بنا به دلایلی انجام شده باشد که در هر حالتی برنامه نویس و طراح سایت پروژه باید از آن آگاهی داشته باشد . یکی از مرسوم ترین روش های هک شدن قالب وردپرس و سایت هایی که با وردپرس طراحی شدند ، این است که ربات یا شخص مهاجم با بررسی وجود باگ در سایت ، شروع به اعمال تغییرات در کدهای اصلی قالب یا افزونه  وردپرس می کنند و به مرور زمان دسترسی خود را به سایت و کدهای سایت افزایش می دهند تا جایی که در زمانی که شما متوجه هک شدن سایت تان می شوید ، سیستم شما به صورت کامل درگیر شده است .
بنابراین اگر از سیستم های آماده مثل وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگری برای سایت تان استفاده می کنید ، پیشنهاد میشود تا از معتبرترین پلاگین ها یا پلاگین های پولی استفاده کنید و تحقیق کنید که آیا پلاگین مربوطه به روز رسانی نرم افزاری ارائه می کند یا خیر... 

بکاپ گیری مداوم از سایت

در نگاه اول بکاپ گیری از سایت هیچ ارتباطی به امنیت سایت و سلامت سایت شما نخواهد داشت و شما نیز این مورد را تا زمانی که سایت تان هک نشود یا مورد حمله قرار نگیرد متوجه نخواهید شد! بکاپ از کدهای سالم سایت همیشه و همه جا مورد نیاز است و در مواقع اضطراری نیز راه فرار شما خواهند بود .. مسلما بازیابی بکاپ کدهای سایتی که هک شده است، کمکی در رفع مشکل اصلی که همان وجود باگ امنیتی میباشد ، نخواهد کرد ولی باعث خواهد شد که شما بتوانید تا زمانی که مشکل را پیدا میکنید، سایت یا نرم افزارتان را بالا نگهدارید و شروع به عیب یابی آن کنید .

تماس با متخصص امنیت

مواردی که بالاتر ذکر شد، تماما باید رعایت شوند و جزوی از ملزومات یک سایت است . اگر شما در حال راه اندازی سرویس بزرگی هستید که جامعه آماری بزرگی نیاز به استفاده از آن دارند، برای اجرا کردن پروژه تان همیشه نیاز خواهید داشت تا با یک متخصص امنیت در ارتباط باشید تا با بررسی تست نفوذ به نرم افزارتان و ارائه راه کارهای امنیتی مناسب ، امنیت سایت شما را افزایش دهند .

 

سخن نهایی :

امروزه طراحی سایت و ایجاد سایت یکی از رایج ترین امور در دنیای وب و اینترنت است و شما می توانید با خرید دامنه و هاست به همراه خرید قالب وردپرس یک سایت آماده و زیبا راه اندازی کنید . مسلما نگهداری از این سایت در طولانی مدت و به روز نگه داشتن یا توسعه آن، امری مهم تر خواهد بود . امن نگه داشتن سایت یکی از اموری است که همیشه باید به آن دقت کنید .



خرید گواهینامه های امنیتی ssl . قابل ارائه و نصب روی دامنه های ir و دامنه های بین المللی



دیدگاه شما