دسته بندی : هاستینگ   اخبار   امنیت  

35 نفر مقاله را پسندیدند

اگر خوشتون اومد لایک کنید




ssl چیست

چنانچه امنیت سایت تان و اپلیکیشن شما برایتان مهم است و قصد دارید تا سرویس تحت وب امنی را به کاربران ارائه کنید مطالعه این مقاله برای شما خالی از لطف نخواهد بود . گواهینامه امنیتی ssl یکی از پراهمیت ترین سرویس هایی است که امروزه شرکت های بزرگ امنیتی اروپایی و آمریکایی در حال ارائه آن هستند . کلون کلود یکی از شرکت های ایرانی است که نمایندگی رسمی خرید ssl از شرکت certum لهستان را دارد . با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا توضیحاتی در ارتباط با این سرویس امنیتی خدمت شما ارائه کنیم .

ssl چیست و چه مفهومی دارد؟

ssl در واقع نام یک پروتکل رمزمگاری است . برای اینکه بدانید ssl چیست و چرا ssl برای سایتتان نیاز است، باید ابتدا با پروتکل HTTP آشنا شوید . زمانی که شما یک وب سایت را درمرورگرتان باز می کنید یک درخواست HTTP برای وب سرور سایت مقصد ارسال می کنید . HTTP یکی از قدیمی ترین پروتکل های کامپوتری است که برای انتقال اطلاعات در بستر وب (World Wide Web ) مورد استفاده قرار گرفته است .  به زودی مقاله ای در ارتباط با اینکه http چیست و چه کارایی دارد در سایت قرار خواهیم داد تا با آن آشنا شوید . 

ssl از سر واژه های Secure Sockets Layer تشکیل شده است که به معنای ساده یعنی لایه امن انتقال اطلاعات .. ssl یک پروتکل امنیتی تحت وب مبتنی بر رمزگذاری می باشد که برای اولین مرتبه توسط شرکت Netscape در سال ۱۹۹۵ برای هدف اهراز هویت و رمزگذاری اطلاعات و محرمانه ماندن اطلاعات در حال انتقال، اجرایی شد . ssl طراحی شد تا ارتباط بین کامپیوترها را امن کند تا چنانچه شخص یا سازمانی در حال شنود اطلاعات باشد ، قادر به مشاهده اطلاعات و دیتای در حال انتقال شما نباشد، چراکه اطلاعات از سمت مبدا (کامپوتر  مبدا) رمزگذاری و encrypte می شوند و در سمت مقصد که کامپیوتر نهایی باشد ، با کمک کلیدی که در اختیار دارند، قادر به رمزگشایی اطلاعات خواهند بود . هر سایتی که از گواهینامه ssl استفاده کند، داخل آدرس بار مرورگر خود، به جای http عبارت https خواهد داشت . 

از گواهینامه امنیتی ssl می توان برای رمزگذاری اطلاعات تکست تحت وب، مثل صفخات وب و HTML یا رمزگذاری ایمیل های سازمانی یا ایمیلهایی که اهمیت دارند، استفاده کرد . دقت نمایید گواهینامه امنیتی ssl امروزه یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده وب است و توسعه اینترنت به نحوی صورت گرفته است که تمامی سایت های معتبر در حال استفاده از این محصول امنیتی برای سایت ها یا اپلیکیشن های خود هستند . گواهینامه ssl باعث می شود تا سایت شما امن تر شود و ارتباطی که بین کاربران سایت تان با سرور سایت شما ایجاد می شود، کاملا رمزگذاری شود . 

tls چیست و چه کاربردی دارد؟

Transport Layer Security یا لایه امن انتقال اطلاعات می باشد که از یک ورژن قدیمی پروتکل SSL طراحی و توسعه یافته است برای انتقال دادن امن تر اطلاعات . tls همچنین می تواند برای رمزگذاری ارتباطات دیگر مثل ارسال ایمیل، ارسال تکست یا پیام های مبتنی تحت http یا پروتکل VOIP ( صدا بر بستر اینترنت ) مورد استفاده قرار گیرد . چیزی که در این مقاله ما قصد بررسی دقیق آن را داریم، مفهوم TLS برای انتقال اطلاعات روی وب سرور ها می باشد . tls دارای ورژن های مختلفی است که با گذشت زمان توسط سازمان استاندارد جهانی IETF توسعه داده شده است . آحرین ورژن این پروتکل 1.3 آن است که در سال 2018 ارائه شده است .

ssl چطور کار می کند؟

ساختار ssl بر اساس رمزنگاری اطلاعات است تا اطلاعات قابل شناسایی توسط هیچ سرویس میانی نباشد . در این بخش از مقاله قصد داریم تا نحوه کار کردن گواهینامه ssl که باعث می شود تا سایت تان امن تر شود را برایتان توضیح دهیم . تصویر ضمیمه شده را مشاهده نمایید :

ssl-چگونه-کار-میکند

زمانی که شما سایتی را باز می کنید ، یک درخواست http برای وب سرور سایت مقصد ارسال می کنید . چنانچه سایت مربوطه روی آن سرور دارای گواهینامه امنیتی ssl باشد، سرور کد certificate را به همراه کلید عمومی گواهینامه برای مرورگر کاربر ارسال می کند . در مرحله بعدی، مرورگر کاربران اقدام به بررسی اعتبار گواهینامه sslی که از سرور دریافت کرده است ، می کند و چنانچه معتبر باشد اقدام به encrypt کردن ( رمزنگاری کردن ) اطلاعات خواهد کرد و برای سرور ارسال می کند . در مرحله بعدی نیز سرور هاست اقدام به decrypt کردن ( رمز گشایی کردن ) اطلاعات از طریق کلید خصوصی ( که فقط در دسترس خود سرور است و هیچ شخصی به آن دسترسی ندارد ) خواهد کرد . طی این پروسه اطلاعات به صورت رمزگذاری شده جا به جا خواهد شد و به همین دلیل هیچ سیستم شنود میانی، قابل به بررسی اطلاعات نخواهد بود . امروزه شرکتهای مختلفی در جهان اقدام به ارائه گواهینامه امنیتی ssl می کنند . برای مثال شرکت آمریکایی comodo از معروف ترین ارائه کننده گان گواهینامه ssl در جهان است که در حال حاضر ایران را تحریم کرده است و به همین دلیل گواهینامه اس اس ال به ایرانیان ارائه نمی کند . شرکت سرتوم در حال حاضر قابل اعتماد ترین سرویس دهنده اس اس ال برای ایرانیان و دامنه ir است .

تفاوت بین ssl و tls

هر دوی این موارد تقریبا یکی هستند و تفاوت آن چنانی با یکدیگر ندارند . هر دو یک پروتکل رمزنگاری اطلاعات هستند که برای تبادل اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرند . با مشاهده کردن تاریخچه این 2 پروتکل متوجه خواهید شد که پروتکل TLS ، دارای امنیت بالاتری است و تا آخرین ورژن آن که در سال 2018 از سمت IETF منتشر شد و ما در حال حاضر از آن استفاده می کنیم ( ورژن TLS 1.3 ) کمترین میزان مشکلات را داشته است .

خرید اس اس ال

در صورتی که قصد خرید اس اس ال و افزایش امنیت سایت تان را دارید می توانید با مرجعه به صفحه سفارش گواهینامه امنیتی ssl اقدام به خرید و تهیه گواهینامه برای وب سایت تان نمایید . کلون کلود نمایندگی رسمی ارائه گواهینامه امنیتی ssl در ایران می باشد . در صورت داشتن هرگونه سوال یا ارائه نظر، می توانید در کامنت ها با ما در ارتباط باشید . 

 

 



خرید و سفارش تمامی خدمات هاست فروشگاهی ، هاست وردپرس یا لینوکس ، هاست ویندوز ، هاست پایتون و هاست nodejs

خرید گواهینامه های امنیتی ssl . قابل ارائه و نصب روی دامنه های ir و دامنه های بین المللی



دیدگاه شما