دسته بندی : هاستینگ   اخبار  

21 نفر مقاله را پسندیدند

اگر خوشتون اومد لایک کنید




هاست چیست

در معنای لغوی، هاست یک کلمه بیگانه به معنای میزبان میباشد و در حیطه علم IT و با استناد به توضیحات سایت ویکی پدیا در ارتباط معنا و مفهوم هاست و اینکه هاست چیست ، باید اعلام کرد که هاست به یک کامپیوتر یا مجموعه ای از کامپیوترها گفته می شود که می توانند به عنوان یک سرور منابع، سرویس ها یا خدماتی را به سایر کاربران یا حتی به سایر کامپیوترها ارائه کنند . به سرویس هاست حداقل یک نشانی و آدرس اینترنت ( IP ) اختصاص داده می شود تا امکان دسترسی به آن در کل شبکه فراهم باشد . هاست در دنیای اینترنت انواع مختلفی خواهد داشت . برای مثال می تواند یک وب سرور و فضای اجاره ای باشد، یا می تواند هاست ابری باشد، یا یک هاست مجازی باشد . مفهومی که ما قصد داریم تا به توضیح آن بپردازیم، هاست به معنای فضای اجاره ای می باشد . 
این توضیحات تماما از سایت ویکی پدیا بود و حالا میخواهیم چیزی که در حوزه وب و به صورت عمومی از زبان برنامه نویسان یا شرکت طراحی سایت شنیده اید را برای شما توضیح دهیم . دقت نمایید منظور ما از شبکه در این مقاله همان اینترنت است که مجموعه ای سرورها در نقاط مختلف جهان با کمک این شبکه جهانی به یکدیگر متصل هستند و اطلاعات را جا بین یکدیگر منتقل می کنند . هاست دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد اما ابتدا نیاز است تا با مفاهیم سرور، دیتاسنتر آشنا شوید .

سرور چیست

سرور همان کامپیوتر است ولی بسیار قوی تر و با ظاهری متفاوت ... کامپیوترها یا لپ تاپ های خانگی دقیقا تشکیل شده از رم، cpu ، هارد ، پاور، کارت شبکه و... هستند که دقیقا تمامی این تشکیلات روی سرور نیز وجود دارد با این تفاوت که سرورها از لحاظ سخت افزاری از سیستم های خانگی و اداری قدرتمند تر هستند همچنین ظاهر سرورهای امروز برخلاف کیس های خانگی که ارتفاع کیس در آن ها زیاد است، باریک هستند و طوری طراحی شده است تا به راحتی و با اشغال کردن کمترین فضا در رک قرار گیرند . ( رک محفظه فلزی است که برای نگهداری تجهیزات مختلف شبکه و IT در داخل این محفظه از آن استفاده می کنند . تصویر آن پایین تر درج شده است ) زمانی که از سرورها صحبت می شود ، منظور سرورهایی میباشند که داخل دیتاسنتر نگهداری می شوند و آی پی اینترنتی به آن ها اختصاص یافته است که از همه نقاط دنیا در دسترس باشند . سرورها به صورت 24 ساعته روشن هستند و در حال ارائه خدماتی که برای آن ها مشخص کرده اند ، خواهند بود . کلون کلود از ارائه کننده گان سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج می باشد .

دیتاسنتر چیست

دیتاسنتر یا مرکز داده، مکان مشخصی است که دارای تجهیزات قدرتمند برقی و الکترونیکی است که دارای ویژگی های خاصی می باشد تا بتواند از سرورها نگهداری کند . دیتاسنتر ها دارای برق قدرتمندی هستند و با کمک سیستم های تامین برق فشار قوی در صورتی که قطعی برق رخ دهد ، می توانند سرورها را تا بیشترین حد امکان روشن نگه دارند . دیتاسنتر مجهز به اینترنت پرسرعتی است تا بتواند حداکثر سرعت انتقال اطلاعات را داشته باشد . تهویه مناسب و شبکه امن و بسیاری مسائل دیگر از جمله ویژگی های دیتاسنترهاست .

هاست اشتراکی

در حوزه وب و طراحی سایت عموما زمانی که صحبت از هاست می شود منظور همان سرویس میزبانی وب خواهد بود که برای میزبانی فایل ها و اطلاعات سایت، به آن نیاز خواهید داشت . نام دیگر این سرویس را هاست اشتراکی می گویند که کلون کلود و شرکت های میزبانی دیگری در ایران ، این خدمات را به شما ارائه می کنند . سرویس هاست اشتراکی ، سروری می باشد که در دیتاسنتر است و به صورت 24 ساعته از طریق اینترنت در دسترس است به این معنا که شما از هرجای دنیا می توانید با وارد کردن نشانی اینترنتی سرور هاست اشتراکی تان ، به آن متصل شوید . منابع آن مثل رم ، cpu ، هارد و پهنای باند اینترنتی آن، بین شما و سایر کاربران تقسیم می شود و به همین دلیل نیز به آن هاست اشتراکی گفته می شود .
سرویس هاست اشتراکی دارای مزایای بسیاری می باشد . خرید هاست و اتصال دامنه به هاست بدون نیاز به هیچ دانش فنی ، یکی از بزرگ ترین مزایای تهیه هاست اشتراکی برای راه اندازی سایت می باشد ( اگر آشنایی با دامنه یا ثبت دامنه ندارید می توانید مقاله آموزشی دامنه چیست را مطالعه نمایید ) . در صورت تهیه هاست اشتراکی، تمامی موارد کانفیگ سرور و سرویس ها مثل وب سرور و dns سرور و میل سرور و دیتابیس برعهده شرکت هاستینگ می باشد و شما از این لحاظ خیلی راحت تر کار توسعه سایت تان و انتشار آن در اینترنت را انجام می دهد . مورد دیگر هزینه پایین و مقرون به صرفه بودن سرویس هاست اشتراکی نسبت به سایر سرویس های میزبانی وب می باشد . از معایب آن می توان به اشتراکی بودن این سرویس بین چندین کاربر نام برد که به همین دلیل هاست اشتراکی برای سایت های پربازدید پیشنهاد نمی شود . همچنین دقت داشته باشید هاست اشتراکی محدودیت هایی نظیر عدم نصب نرم افزارهای جدید و مدنظر کاربران را خواهید داشت و برای اینکه شما بخواهید قابلیت جدیدی به سرور هاست اضافه شد ، باید امکان سنجی این امر از سمت واحد پشتیبانی شرکت هاستینگ انجام شود تا در صورتی که موردی وجود نداشت ، تنظیمات نصب انجام شود .
برای سهولت کاربری و استفاده راحت تر از سرویس هاست ، شرکتهای ارائه کننده هاست اشتراکی اقدام به نصب کنترل پنل هاست روی سرور میکنند و زمانی که کاربران سرویس جدید خریداری می کنند ، یک دسترسی از کنترل پنل هاست برای ایشان ارسال می شود که از طریق کنترل پنل مربوطه شما قادر خواهید بود تا آپلود فایل، ایجاد اکانت ایمیل، ایجاد دیتابیس، تنظیم dns و بسیاری تنظیمات پیشرفته دیگر را انجام دهید .
معروف ترین کنترل پنل های هاست اشتراکی در دنیا، به نام های سی پنل و دایرکت ادمین و پلسک هستند که شرکتهای هاستینگ از آن ها استفاده می کنند . کلون کلود با ارائه خدمات با کیفیت بالا و ارائه سرویس هاست پرسرعت کیفیت بالایی را به کاربران خواهد داد .

هاست اختصاصی

سرویس هاست اختصاصی یا سرور اختصاصی همانطور که از نامش پیداست ، منابع یک سرور را به صورت کامل در اختیار شما قرار می دهد و کیفیت بسیار بالایی را به کاربر ارائه خواهد کرد . سرویس هاست اختصاصی عموما مناسب برای سایتهای پربازدید یا سایت هایی ست که مصرف منابع بالایی دارند . به عنوان ویژگی های هاست اختصاصی می توان از میزان بالای منابع رم، cpu قدرتمند و پورت اختصاصی و هاردهای پرسرعت نامبرد . این ویژگی ها باعث خواهند شد تا شما هیچگاه سرعت لود پایین سایت را احساس نکنید . هزینه این سرویس متناسب با کیفیتی که به شما ارائه می کند ، بالا خواهد بود و به همین دلیل پیشنهاد نمیشود که سایت های تازه تاسیس در ابتدا اقدام به تهیه هاست اختصاصی کنند .
در سرویس هاست اختصاصی، شما کاملا اختیار سرورتان را برعهده خواهید داشت و در زمانی که سرویس هاست اختصاصی را تهیه می کنید باید دانش نگهداری از هاست را نیز داشته باشید یا شخصی را برای نگهداری و مدیریت هاست اختصاصی استخدام کنید . برخی از شرکت های هاستینگ با پشتیبانی که به کاربران شان ارائه می کنند ، نیازهای جامع برای مدیریت سرور را رفع می کنند و از این بابت کمک زیادی به هزینه شما برای مدیریت سرور خواهند کرد .

هاست مجازی

هاست مجازی یا سرورمجازی یا VPS نوعی دیگر از سرویس های هاست می باشد که کاربردهای مختلفی خواهند داشت و کاربران در زمینه های مختلفی از آن ها استفاده می کنند . برای مثال راه اندازی گیم سرور، ربات بورس، راه اندازی سایت، میزبانی اسکریپت های آماده تحت وب و بسیاری مسائل دیگر ، کارایی خواهد داشت . سرورمجازی در واقع سرویسی است که ویژگی های آن بین هاست اشتراکی و هاست اختصاصی می باشد . برای توضیح سرویس هاست مجازی می توان اعلام کرد ، با نصب نرم افزار مجازی ساز مثل ESXi یا KVM ، می توان سرور اختصاصی را به چندین قسمت تقسیم کرد و هر قسمت آن را یک سرورمجازی یا هاست مجازی می گویند . سرورمجازی مثل سرور اختصاصی دارای یک آی پی اختصاصی هست که از طریق آن شماره آی پی می توانیم به سرور وصل شویم .

هاست ابری

یکی از پرآوازه ترین سرویس هایی که امروزه در صنعت وب راجع به آن حرف زده می شود ، سرویس هاست ابری است . هاست ابری نیز یکی دیگر از انواع هاست است که در بستر تکنولوژی کلود قرار دارد . این سرویس هاست ترکیبی از چندین سرور با یکدیگر است و ایده اصلی این نوع خدمات به این صورت می باشد که شما هر زمان که بخواهید بتوانید سرویس تان را ارتقا دهید . این ارتقا می تواند از هر لحاظی صورت پذیرد، چه از لحاظ حجم هارد یا منابع cpu یا منابع رم ... هر کاربری به هر میزان که خودش تمایل داشته باشد از این منابع استفاده خواهد کرد و هزینه این سرویس نیز دقیقا مطابق منابعی که تهیه می کنند، متفاوت می شود .

هاست وردپرس

هاست وردپرس، از انواع هاست اشتراکی است که مناسب برای سایتهای وردپرسی می باشد . سایتهای وردپرسی امروزه عموما نیازمند منابع بالایی هستند تا بتوانند وظایف و تسک های مشخص شده برایشان را با سرعت مناسبی انجام دهند و سرعت لود شدن صفحات آن ها مناسب باشد . هاست وردپرس نام تجاری سرویس های هاست قدرتمند کلون کلود است که مناسب برای میزبانی سایت هایی با زبان برنامه نویسی php یا سیستم مدیریت محتوای وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و تمامی سیستم هایی که تحت زبان php و دیتابیس mysql نوشته شده اند، خواهد بود .
هاست وردپرس کلون کلود دارای سخت افزار قدرتمندتری نسبت به هاست اشتراکی می باشد و پیشنهاد تیم فنی کلون کلود به خرید هاست وردپرس می شود . چراکه توسعه دهنده گان وردپرس با گذشت زمان و اضافه کردن قابلیت های جدید به وردپرس ، نیازمند منابع بالاتری شدند تا بتوانند به صورت عادی به کاربران خدمات رسانی کنند . 
از مزایای هاست وردپرس می توان به ارائه منابع بیشتر به کاربران اشاره کرد و باید مدنظر داشته باشید که محدودیت هایی که روی هاست اشتراکی وجود دارد ، مثل عدم امکان نصب نرم افزارهای جدید روی سرور هاست ، روی هاست وردپرس نیز وجود خواهند داشت .

نکات مهم برای خرید هاست!

در این مقاله ما سعی کردیم تا با توضیح در ارتباط با انواع هاست، خدماتی که سرویس هاست ارائه می کند و ویژگی های هر یک از سرویس های هاست دارا هستند، توضیح دهیم که هاست چیست و چه کاربردهایی دارد . چنانچه قصد خرید هاست را دارید و می خواهید بدانید که در حین خرید هاست باید چه نکاتی را مدنظرتان قرار دهید ،  حتما به موارد زیر در حین مراحل خرید هاست توجه نمایید :

  • منابع سخت افزاری قدرتمند و به کارگیری هاردهای پرسرعت SSD ، رم های نسل جدید و CPU های قدرتمند و پهنای باند اختصاصی و میزبانی سرور در دیتاسنترهای معتبر داخل ایران یا خارجی.
  • آپتایم بالای هاست و سرور یکی از مهم ترین عوامل در سنجش سرویس هاست ارائه شده توسط شرکت های مختلف می باشد . در نظر داشته باشید سایت یا اپلیکیشن شما در بازه های زمانی مختلفی از نقاط مختلفی در جهان بازدید خواهد شد پس شما نیاز به یک سرویس هاست دارید که 24 ساعته هفته در دسترس باشد و کمترین قطعی را دارا باشد .
  • آیا امکان ارتقای هاست را در تمامی دوره دارید؟ این مورد یکی از مسائلی است که اکثر کاربران در زمان خرید سرویس هاست از پشتیبانی سوال می کنند و شما نیز باید جویا شوید تا هر زمان که خواستید، سرویستان را ارتقا دهید، به راحتی با واحد پشتیبانی مالی در ارتباط باشید و مراحل ارتقای هاست را انجام دهید .
  • پشتیبانی 24 ساعته خدمات و پاسخگویی شرکت هاستینگ در مواقعی که نیاز به رفع مشکل دارید . برای بررسی این مورد بهتر است تا در زمان خرید سرویس، با برقراری تماس تلفنی این مهم را چک کنید .
  • همانطور که در حین خرید هر محصول دیگری ، با کمی پرس و جو در بازار از ویژگیهای محصول مدنظرتان با خبر می شوید ، ویژگی های پلان هاستی که می خواهید خریداری کنید را حتما بخوانید و هر موردی که با آن آشنایی ندارید را حتما از واحد پشتیبانی آن ها جویا شوید تا با قابلیت های سرویستان آشنا شوید .
  • آیا سیستم بکاپ گیری از سایت تان روی سرویس هاست فعال می باشد و از اطلاعات شما بکاپ گیری می شود ؟ بکاپ از اطلاعات نقش بسیار مهمی در حیات سایت شما خواهد داشت و شما با داشتن بکاپ های به روز همیشه خیالتان آسوده خواهد بود که از اطلاعات تان و دیتابیس تان نسخه دیگری تهیه شده است .

 

خلاصه مطلب : هاست یک سرور سخت افزاری ست که تحت بستر شبکه در حال ارائه خدمات است و شما با توجه به نیازتان می توانید اقدام به تهیه هاست اشتراکی، هاست ابری، هاست اختصاصی یا سرورمجازی نمایید . در صورتی که تازه کار هستید و قصد راه اندازی سایت جدیدی دارید ، پیشنهاد می شود تا اقدام به خرید هاست اشتراکی کنید .



خرید و سفارش تمامی خدمات هاست فروشگاهی ، هاست وردپرس یا لینوکس ، هاست ویندوز ، هاست پایتون و هاست nodejs



دیدگاه شما