وردپرس چیست؟

اگر قصد راه اندازی سایت دارین احتمالا بعد از یه سری پرس و جو و صحبت با طراح سایت اسم وردپرس رو شنیدید و به عنوان شخصی که قصد راه اندازی سایت رو داره مسلما باید بدونین که وردپرس چی هست و چه کارایی برای شما داره . خب اگر بخوایم خلاصه توضیح بدیم ، وردپرس سیستم مدیریت محتوایی هست که درصد خیلی زیادی از وب سایت های فعال دنیا در حال استفاده ازش هستن . طبق آماری منتشر شده در اینترنت ، در حدود 30 الی 40 درصد از سایت ها تو دنیا ، با کمک وردپرس تولید و طراحی شدند . پس مسلما وردپرس می تونه خیلی کار راه انداز و مفید باشه و احتمال زیاد مناسب نیازهای شما برای راه اندازی یه سایت هم هست .

 

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

برای اینکه بدونیم وردپرس چیست و چه کارایی داره بهتره تا اول با cms ها آشنا بشیم چون وردپرس هم یک سیستم مدیریت محتوا هست . در واقع سیستم مدیریت محتوا همونطور که از اسمش پیداست ، یه نرم افزاره که به کاربران کمک میکنه بدون دانش فنی خاصی ، بتونن محتوای مدنظرشون رو توی وب سایت تولید کنن یا مدیریت کنن . خیلی راحت تر اگر بخوایم بگیم شما به کمک وردپرس ، بدون اینکه نیاز به دانش فنی در زمینه برنامه نویسی وب داشته باشید ، می تونین سایت مدنظرتون رو راه اندازی کنین . در واقع به جای اینکه بخواین به برنامه نویسی پول بدین تا سیستم مدیریت محتوای سایتتون رو براتون طراحی کنه ، شما با خرید قالب وردپرس و صرفا هزینه برای این مورد ، می تونین طراحی سایت و تولید محتوا را خودتون به راحتی انجام بدین .

وردپرس چیست؟

وردپرس نرم افزار متن باز و رایگان ایجاد وب سایته که با کمکش می تونیم سایت هایی که مدنظرمون هست رو پیاده سازی کنیم بدون اینکه نیاز باشه حتی یک خط کدنویسی کنیم و دانشی در ارتباط با برنامه نویسی داشته باشیم . به زبان ساده وردپرس ساده ترین راه برای ایجاد سایت خواهد بود . وردپرس با زبان برنامه نویسی php و روی دیتابیس Mysql ایجاد شده است . در ابتدا از وردپرس صرفا برای ایجاد وبلاگ ها استفاده میشد اما هر چه زمان گذشت ، با استقبال افراد و شرکت ها از این cms محبوب و افزایش کاربران استفاده کننده از آن ، وردپرس در زمینه های دیگه وب هم وارد شد .

وردپرس قابلیت های متفاوتی به شما میده برای مثال به شما این قابلیت رو میده تا بتونین کاربران سایتتون رو مدیریت کنین ، براشون ایمیل بفرستین یا کارای مختلف دیگه انجام بدین . می تونین با کمک وردپرس تو سایتتون پست بذارین و محتوا تولید کنین تا سایتتون توی گوگل رتبه بگیره و بتونین محصولاتی که میخواین دارین رو بفروشین .

یکی از مهم ترین قابلیت هایی که وردپرس داره ، افزونه ها یا Plugin های وردپرس هست . شما ممکنه نیاز به یه سری چیزای خاصی داشته باشین که در حالت عادی قالب وردپرسی تون نداشته باشه ولی با کمک افزونه وردپرس می تونین این قابلیت ها رو به سایتتون اضافه کنن . مثلا وردپرس در حالت عادی فروشگاه یا بخش فروشگاه ساز نداره ولی شما می تونین با کمک افزونه ای به نام woocommerce به راحتی این قابلیت رو به سایتتون اضافه کنین .

 

چه سایتهایی با وردپرس میشه ساخت؟

همونطوری که بالاتر خدمتتون عرض شد الان هر نوع وب سایتی رو میتونیم با وردپرس بسازیم . فرقی نمیکنه که وب سایت شما صرفا یک وبلاگ ساده قراره باشه یا مثلا میخواین یه سیستم آنلاین رزرواسیون داشته باشین یا فروشگاه آنلاین محصولات داشته باشین ... شما با کمک وردپرس و قالب های زیبایی که امروز توسط شرکت های برنامه نویسی طراحی میشن و افزونه های بسیار زیادی که وردپرس در اختیارتون میذاره ، می تونین سایت خودتون رو داشته باشین . 

شاید این سوال براتون پیش بیاد که آیا وردپرس برای شما مناسب هست یا نه . خب این سوال ، جوابش به موارد مختلفی بستگی داره . اگر شما هیچ آشنایی برای سایت نداری و فقط می خوای شروع کنی تا کسب و کارت رو توی اینترنت گسترش بدی ، مسلما وردپرس برای شما بهترین انتخابه . چرا که شما اول راهی و با استفاده از وردپرس دیگه هیچ درگیری با کدنویسی یا مسائل اینجوری ندارین . ولی اگر سایت دارین و مشکلاتی که وردپرس ایجاد می کنه براتون ، شما رو به درد سر انداخته باید با این واقعیت مواجه بشین که وردپرس دیگه مناسب کسب و کار و سایت آنلاین شما نیست ! در ادامه راجه به جنبه های مثبت و جنبه های منفی وردپرس صحبت خواهیم کرد ...

 

مزایا و مشکلات وردپرس

دنیای نرم افزار ، دنیای عجیبیه ... اونایی که توی این کار هستن خیلی جاها trade off کردن چون چاره دیگه ای نداشتن . اصلا انگار یکی از اصول نرم افزار همین ترید آف کردن هستش . اینجوریه که شما از یه برنامه استفاده می کنی چون به شما یک سری قابلیت ها میده که نیاز های اصلی شما رو رفع می کنه ولی همین قابلیت ها خودشون باعث ایجاد یک سری نقص و مشکلات در برنامه شما میشن .. شاید یکی از بارزترین مثال های این مشکل دقیقا نرم افزار وردپرس باشه ! شاید گفتن این حرف یه ذره دل سردتون کنه چون در اول راه هستین ولی واقعا وردپرس مشکلاتی داره که شما هر چقدر هم سعی کنی باهاش بجنگی ، آخرش نمیتونی رفعش کنی . حالا غصه نخورین و بیاین با هم یه سری از خوبی ها و بدی های وردپرس رو بررسی کنیم :))

  • هزینه بسیار پایین طراحی سایت وردپرس در مقابل طراحی سایت اختصاصی و کدنویسی توسط برنامه نویس
  • سرعت بالای راه اندازی سایت با وردپرس در مقابل بازه زمانی که برنامه نویس نیاز داره تا کدهای متناسب با نیازهای شما رو ایجاد کنه
  • جامعه ی آماری بسیار گسترده وردپرس که باعث میشه تا هر طراح وردپرس یا برنامه نویسی بتونه مشکلات سایت وردپرسی تون رو بررسی کنه
  • سرعت بسیار پایین سایت های وردپرس به خاطر ساختار طبیعی وردپرس در مقابل سرعت بالا و خیلی خوب سایت هایی که کدنویسی اختصاصی و مطابق با نیازتون رو دارن 

اگر به طور خلاصه بخوایم بهتون بگیم ، سایت های وردپرسی تا یه جایی می تونن شما رو جلو ببرن .. فرض کنید الان 1 یا 2 سال هست که شما دارین از وردپرس برای سایتتون استفاده می کنین و الان دیگه کاربر دارین و کسب و کارتون توی اینترنت راه افتاده با تبلیغاتی که انجام دادین . شما هم هر جا نیاز داشتین یه افزونه نصب کردین و هی وردپرس تون رو سنگین تر کردین . تا جایی که الان سایتتون حتی روی سرور مجازی یا هاست وردپرس هم کند داره باز میشه ! مدام دارین با شرکت های هاستینگ جر و بحث می کنین و این مسئله هم براتون فایده ای نداره .

وردپرس به این خاطر که همه چیز رو از طریق دیتابیس مدیریت می کنه و درخواست های بسیار متوالی و زیادی به دیتابیس میزنه تا اطلاعات مدنظر شما رو بهتون نشون بده یا ذخیره کنه ، خیلی کند و سنگین میشه . این طبیعت و ساختار وردپرس هست . پیشنهاد ما به هر شخص یا شرکتی که در حال رشد هست اینه که اگر سرعت و امنیت و کیفیت سایت تون براتون اهمیت پیدا کرده اینه که حتما با یه برنامه نویس وب در ارتباط باشین تا ایشون براتون سایت طراحی کنه تا دقیقا مطابق نیازتون باشه و سرعت ایده آل شما رو هم داشته باشه .

 

 





دیدگاه شما