دسته بندی : لینوکس   هاستینگ  

4 نفر مقاله را پسندید

اگر خوشتون اومد لایک کنید




کلود لینوکس چیست

یکی از اصطلاحاتی که امروزه بین تمامی شرکت های هاستینگ مشاهده می شود ، کلمه ی نام آشنا کلود لینوکس میباشد . در ادامه مطالب قصد داریم تا با هم کاربرد کلود لینوکس در صنعت نرم افزار را بررسی کنیم و در آخر نیز برخی از قابلیت های این سیستم عامل محبوب بین شرکت های هاستینگ را بررسی کنیم .

کلود لینوکس چیست؟

قبل از اینکه بدونیم کلود لینوکس چیه باید راجع به یه سری چیزای دیگه در این زمینه اطلاعاتی داشته باشیم .. اگر تو حوزه IT کار میکنین و با سرورهای لینوکسی سر و کارتون هست و علاقه مند به لینوکس و ساز و کارش باشین ، باید اطلاعاتی راجع به مجازی سازی و معماری کاتینترها و روشهای مجازی سازی در لایه کرنل سیستم عامل داشته باشین یا اگه ندارین حتما مطالعه کنین راجع بهش چون همه چیز از اونجا شروع میشه! به طور خلاصه زمانی که قراری یه سرور لینوکس بین چند تا کاربر یا مشتری تقسیم بشه و همه‌ی اونا منابع یک سرور استفاده کنن ، مسائل مختلفی پیش میاد که یه سری از اونا رو میخوایم باهم بررسی کنیم امروز . این سرور یا هاست رو به صورت عامه بهش میگن ، سرویس هاست لینوکس اشتراکی .

کلود-لینوکس-چیست

 

یکی از مسائلی که توی سرویس دهی هاست اشتراکی خیلی مهمه ، میزان منابع اختصاص داده شده بین کاربران هاست خواهد بود . سرویس دهنده‌ی هاست شما باید بتونه تا علاوه بر فضای هاست دقیقا یک میزان مشخصی از منابع سرور مثل ram و cpu رو اجاره بده . خب به صورت پیش فرض شما توی هیچ سیستم عاملی نمی تونه مشخص کنی که فلان کاربر چقدر از منابع استفاده کنه یا مثلا نتونه بیش از یک حد مشخصی از منابع استفاده کنه ... پس باید رو بیارین به استفاده از یک نرم افزار خیلی قدرتمند که توی لایه های پایین نرم افزار یا سیستم عامل این کار رو براتون انجام بده . اون نرم افزار یا به نوعی سیستم عامل ، شخصی نیست به جز Cloudlinux :)) که یه برنامه نویس روس توسعه دهندش بوده و الان مدیرعامل شرکت هم هست .

کلود لینوکس مسلما یکی از ناجی های صنعت هاستینگ ایران و کل دنیا میباشد ... دلیلش رو در ادامه بهتون می گم . ایشون آدم ایده پروری بوده چون با جمع آوری چیزای مختلف از نرم افزارهای دیگه تونسته یه سیستم خیلی باحال و بسیاری کاربری رو پیاده سازی کنه ... کلود لینوکس بر مبنای سیستم عامل های centos ی پیاده سازی شده و کرنلی که ازش استفاده می کنه نیز برای OpenVZ هست . openvz مثل KVM برای مجازی سازی استفاده میشه .. فک می کنم امروزه kvm خیلی کاربرد بیشتری داره توی صنعت مجازی سرور و ارائه سرور مجازی و اکثر شرکت هایی کنی هنوز از تکنولوژی های قدیمی مجازی استفاده می کنن و شرکت های هاستینگ ایرانی ، تقریبا تماما از این KVM استفاده می کنن . ما هم در کلون کلود از KVM استفاده می کنیم برای ارائه سرویس های Bare به کاربران . اگر هم علاقه دارین تا راجع به تفاوت این دو تا hypervisor بدونین ، پیشنهاد میکنم تو گوگل یه سرچ بکنین چون توضیحاتش خارج از حوصله این مقاله میشه ;) 

کاربرد کلود لینوکس چیست؟

مهم ترین کاربردی که کلود لینوکس داره در حوزه هاستینگ هست . شرکت های هاستینگ داخلی یا خارجی برای ارائه سرویس میزانی وب امن و یه هاست اشتراکی با کیفیت به کاربراشون مجبور به استفاده از کلود لینوکس هستند ! اگر از قدیمی ترهای صنعت هاستینگ ایران بپرسی ، حتما براتون تعریف می کنن که اون زمان که کلود لینوکس نبود ، یه سری تروژان ها و ویروس ها بودن که با ورود به هاست یکی از کاربران روی سرور ، به سرعت روی سرور پخش می شدن و به راحتی کل سرور هاستینگ رو از کار مینداختن . مسلما شما هم دوست ندارین تا یک شب کل مشتریاتون اطلاعاتشون حذف بشه یا ویروسی بشن . 

کلود لینوکس کاری می کنه تا هر کاربری فقط و فقط به منابع خودش دسترسی داشته باشه . حالا این منابع میتونه فایل های یه کاربر باشه یا میتونه ram و cpu و i/o و ... باشه . پس دیگه هیچ کاربری نمی تونه برای کاربر دیگه ای مزاحمت ایجاد کنه و این خیلی خوبه برای سرویس های اشتراکی ! به نوعی کلود لینوکس باعث افزایش امنیت نیز میشود . در واقع علاوه بر مسائل مجازی سازی برخی ویژگی هایی که ارائه کرده ، باعث شده تا امنیت سرور نیز در ضمن استفاده از آن بالاتر بره .

یکی دیگه از مشکلاتی که توی سرویس هاست اشتراکی خیلی زیاد اتفاق می افته ، این هست که یکی از کاربران روی سرور ، تمامی منابع را مصرف می کنه . کلود لینوکس یا قرنطینه کردن و محدود کردن منابع هر کاربر به یک میزان مشخص ، از این مورد جلوگیری خواهد کرد .

قابلیت کلود لینوکس

خب حالا نوبت این رسیده تا یک سری از قابلیت های کلود لینوکس رو با هم چک کنیم . کلود لینوکس قابلیت نصب روی بزرگترین کنترل پنل های هاستینگ یعنی دایرکت ادمین و سی پنل رو داره واسه همینم شرکت های هاستینگ خیلی راحت می تونن روی سرور های لینوکسی خودشون نصبش کنن . فقط باید قبلش کلید لایسنس این محصول رو خریداری کنن چون یه نرم افزار پولی هست . برای نصب هم کافیه تا توی کامندلاین سرورتون دستور زیر رو تایپ کنین :

wget https://repo.cloudlinux.com/cloudlinux/sources/cln/cldeploy; sh cldeploy -k <key>

کلود لینوکس با کمک قابلیتی به نام CageFS خیلی از کارایی که بالا اشاره شد رو انجام میده . این قابلیت باعث میشه تا هر کاربری صرفا فقط به پوشه home directory خودش دسترسی داشته باشه و نتونه بره به جاهای دیگه از سرور ، سرک بکشه یا اختلال برای سایر کاربرا ایجاد کنه . cage به معنای قفس هست و در واقع کلود لینوکس هم همینکارو میکنه و پروژه نرم افزاری کاربر رو توی یه قرنطینه قرار میده . سایر قابلیت های کلود لینوکس نیز به شرح زیر خواهد بود :

  • ایزوله کردن کاربران از یکدیگر 
  • جلوگیری از دسترسی کاربران به مشاهده فایلهای سیستم عامل و کانفیگ سرور
  • قابلیت مانیتور کردن مصرف منابع هر کاربر
  • مانیتور کردن مصرف منابع mysql هر کاربر
  • قابلیت انتخاب کردن ورژن های مختلف php از 5.6 تا 8
  • سازگار با کنترل پنل های معتبر دنیا

سرویس های هاست وردپرس و هاست لینوکس و هاست ابری کلون کلود از تکنولوژی کلود لینوکس استفاده می کنند و بالاترین کیفیت و سرعت را به کاربران ارائه خواهند کرد .

 



خرید و سفارش تمامی خدمات هاست فروشگاهی ، هاست وردپرس یا لینوکس ، هاست ویندوز ، هاست پایتون و هاست nodejs



دیدگاه شما