دسته بندی : لینوکس   هاستینگ  

8 نفر مقاله را پسندید

اگر خوشتون اومد لایک کنید




لایت اسپید چیست

خب امروز قصد داریم تا شما رو با محبوب ترین وب سرور شرکت های هاستینگ ایرانی و خارجی بیشتر آشنا کنیم . لایت اسپید وب سرور مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است و مناسب برای هاست لینوکس یا هاست وردپرس می باشد . به همین دلیله که اکثر شرکت های هاستینگ نیز از این وب سرور برای ارائه سرویس به کاربراشون استفاده می کنند . قبل از اینکه ببینیم لایت اسپید چیست ، بیاین تا با هم بررسی کنیم کار وب سرور در دنیای نرم افزار چیه ... 

 

وب سرور چیست؟

وب سرور نرم افزار میانی هست که کارش ارسال محتوای صفحه ای است که کاربر درخواست HTTP به آن ارسال کرده . پاسخ وب سرور می تونه محتوای متفاوتی باشه مثلا text یا image یا video و انواع دیگری از اطلاعات . این درخواست می تونه از روش های مختلفی از طرف کاربر ارسال بشه که رایج ترین روش از طریق یک مرورگر مثل کروم یا فایرفاکس خواهد بود . وب سرور از طریق پروتکل HTTP با مرورگر تبادل اطلاعات میکنه . محتوای صفحه ی درخواستی کاربر عمدتا یک صفحه با فرمت HTML است . محتوایی که به کاربر نمایش داده میشه می تونه استاتیک باشه یعنی مثلا یک فایل html از پیش طراحی شده توسط طراحی سایت به کاربر نمایش داده بشه یا می تونه داینامیک و پویا باشه . مثلا فرض کنید قراره سایت به کاربر در ایران با یه شکل خاصی نمایش داده بشه ولی به یه کاربر در استرالیا به یه شکل دیگه . برای رفع این نیاز ، وب سرور ها می توانند با زبان های برنامه نویسی متفاوتی مثل ASP ، Javascript ، PHP ، Python یا Ruby ارتباط برقرار کنند و جواب نهایی و پردازش شده از سمت این زبان ها را در جواب به درخواست کاربر ، برگردانند .

وب سرورهای امروزی کارهای بیشتری علاوه بر serve کردن محتوا هم می تونن انجام بدن . مثلا محدود کردن دسترسی ، تعیین سرعت پاسخ به کاربر ، تنظیمات امنیتی و مسائل اینچنینی که همگی اینها باعث میشه تا شما سرویس با کیفیت تری به کاربر ارائه کنی . مجبوب ترین وب سرور های حال حاضر دنیا :

  • apache
  • nginx
  • cloudflare server
  • iis
  • litespeed

همانطور که مشاهده میکنید هنوز apache در صدر این رنکینگ قرار داره و کم کم داره جاشو به nginx میده .. اگر تمایل دارید تا بدونید nginx چیه ، حتما مقاله ی زیر رو مطالعه کنید .

nginx چیست؟

 

لایت اسپید چیست؟

لایت اسپید وب سرور و پروژه fork شده ای از وب سرور دیگه ای به نام apache هست و به همین دلیل به راحتی میتونه با apache جایگزین بشه . این وب سرور کارایی و سرعت بسیار بالایی را نسبت به apache در صنعت هاستینگ ارائه کرده است . استفاده از این وب سرور علاوه بر افزایش سرعت سایتها ، باعث کاهش میزان مصرف منابع سخت افزاری سرور نیز شده است . 

لایت اسپید دارای نسخه های مختلفی هست که به شرح زیر است :

  • Openlitespeed edition : این نسخه مناسب برای سایت های با ترافیک بالاست ولی امکان نصب روی کنترل پنل هاست را ندارد و به همین دلیل شرکت های هاستینگ نمی تونن از این نسخه روی سروراشون استفاده کنن .
  • Standard : اسن نسخه برای سایت های با ترافیک نسبتا پایین مناسبه و قابلیت نصب روی کنترل پنل هاست رو هم داره
  • Enterprise : نسخه حرفه ای و سازمانی لایت اسپیده که شرکت هاستینگ برای مشتریان ویژه و محصولات هاست وردپرس و هاست لینوکس و هاست ابری خود از آن استفاده خواهند کرد . مجموعه کلون کلود نیز برای ارائه کیفیت و سرعت بالا به کاربران خود از این محصول استفاده می کند .

لایت اسپید قابلیت هایی مثل mod_rewrite و فایل .htaccess یا امکان نصب ماژول امنیتی mod security بر روی خود را خواهد داشت . همچنین لایت اسپید قادر است تا کدهای زبان های برنامه نویسی PHP و Python و Java و Ruby و Perl را تفسیر کند . پس می تواند گزینه بسیار خوبی برای هاست پایتون نیز باشد .

 

چرا لایت اسپید؟

لایت اسپید دقیقا ساخته شده برای هاست اشتراکی ! این کلمه مناسب ترین تعریف از لایت اسپید است به این دلیل که این وب سرور در ضمن استفاده از cms بسیار محبوب وردپرس ، بهترین کیفیت و سرعت را به شما خواهد داد . در حال حاضر درصد بسیار زیادی از کسب و کارهای ایرانی که سایت دارند و در بستر وب فعال هستند ( کسب و کارهای تا اندازه متوسط نهایتا نه بیشتر ) از وردپرس و قالب های آماده وردپرسی استفاده می کنن . به خاطر اینکه هم هزینه کمتری داره ، هم دردسرش خیلی کمتر از اینه که بخوان به صورت اختصاصی و حرفه ای سایت طراحی کنن .پس اولین کاری که توسط شرکت مربوطه انجام میشه اینه که با مراجعه به شرکت هاستینگ و خرید قالب وردپرس ، شروع می کنه برای خودش یه سایت طراحی می کنه .

نهایت امر در این چرخه ، شرکت هاستینگ هست که باید سایت را میزبانی و پشتیبانی کنه . یعنی باید این سایت وردپرسی که خیلی غیر بهینه کد زده شده و مصرف منابعش به شدت بالا هست و روز به روز هم به لطف پلاگینای جدیدش مصرف منابع بالاتری داره رو برای سال ها میزبانی کنه . فرض کنید به جای 1 سایت وردپرسی نیز ، روی سرور 100 الی 200 سایت وردپرسی رو قراره میزبانی کنید! مسلما نیاز به یه وب سرور دارید تا خیلی خوب با وردپرس کار کنه ، محتواش رو درست cache کنه و از این جور موارد . پس شما حتما از لایت اسپید استفاده خواهید کرد چون چاره دیگه ای در حال حاضر ندارید .

 

وردپرس و لایت اسپید

لایت اسپید شامل یک پلاگین کش خواهد بود که برای سایت های وردپرسی طراحی شده است و متناسب با ساختاری که خود لایت اسپید داره به بهترین حالت ممکن ، کش رو  انجام میده . پلاگین LSCWP تقریبا با تمامی پلاگین های وردپرسی سازگار است . برای مثال پلاگین های ووکامرس ، bbpres و yoast seo به وصرت کامل با این پلاگین سازگار خواهند بود . این پلاگین با بهره گیری از تکنولوژی LSCache که مربوط به خود لایت اسپید است مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار کارآمدتر از پلاگین های php-based ی است که برای کش وردپرس نوشته شده اند .

 

 



خرید و سفارش تمامی خدمات هاست فروشگاهی ، هاست وردپرس یا لینوکس ، هاست ویندوز ، هاست پایتون و هاست nodejs



دیدگاه شما