دسته بندی : هاستینگ   دامنه  

33 نفر مقاله را پسندیدند

اگر خوشتون اومد لایک کنید




دامنه چیست

سرویس ها و خدمات مختلفی به صورت منظم و هماهنگ در حال فعالیت هستند تا شما بتوانید یک سایت را باز کنید و اطلاعات و تصاویر و فیلم های داخل آن را مشاهده کنید . یکی از قدیمی ترین و پایه ای ترین سرویس ها که شاید کمتر اسم آن به گوش تان خورده باشد، نام دامنه یا دامین ( domain ) می باشد . اگر شما هم علاقه مند به وب و دنیای اینترنت هستید و دوست دارید تا با اطلاحات آن آشنا شوید، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما در ارتباط باشید تا متوجه شوید دامنه چیست و کارایی آن چیست . 

تعریف دامنه از نگاه ویکی پدیا

نام دامنه یک رشته از حروف ( می تواند شامل اعداد هم باشد ) که آدرس و نام وب سایت شما خواهد بود . نام دامنه آدرسی خواهد بود که کاربران تان و سایر افراد با وارد کردن این نام منحصر به فرد، قادر به ورود به وب سایت شما خواهند بود . همچنین نام دامنه می تواند برای اهداف مختلفی در زمینه شبکه و برای اهداف خاص نامگذاری و آدرس دهی مورد استفاده قرار بگیرند . برای مثال منظور از دامنه یا دامین، می تواند شبکه داخلی یک شرکت یا سازمان باشد که دسترسی به بخش های مختلف آن شبکه را برای سیستم هایی که تحت آن شبکه هستند، ممکن خواهد ساخت . نامگذاری دامنه دارای قواعد و قاونین خاص خود می باشد . طبق گذارش سایت ویکی پدیا، در سال 2017 ، 330 میلیون دامنه ثبت شده است . این تعداد دامنه، شامل ثبت دامنه بین المللی  مثل دامنه های com، net، org، info، edu و پسوندهای دامنه مربوط به کشورهای مختلف بوده است . به طور مثال دامنه ir و ثبت دامنه ir که مربوط به کشور ایران است نیز در این آمارگیری موجود بوده است .

کاربرد دامنه چیست

اگر با شبکه های کامپیوتری آشنایی داشته باشید، با آدرس های IP ( Internet Protocol ) نیز آشنایی دارید و ساختار نوشتاری آن ها را نیز مشناسید . برای مثال آدرس 8.8.8.8 ، که بسیار رند است یکی از آدرس های اینترنتی است که مربوط به سرور های dns گوگل است . آدرس های اینترنتی مثل 185.50.17.64 و بسیاری موارد دیگر وجود دارند که مربوط به سرویس دهنده های مختلف هستند . شما برای اینکه در بستر اینترنت بتوانید دسترسی به سرویس های مختلف داشته باشید ، باید آی پی آن ها را حفظ باشید و در مرورگر وارد نمایید! این خیلی سخت خواهد بود تا شما بتوانید شماره های مختلف و با اعداد پیچیده را در حافظه تان ثبت نمایید . پس بهتر است تا سرویسی در این میان وجود داشته باشد که کارمان را راحت کند . سرویسی به نام سرویس DNS که یکی از پر استفاده ترین سرویس های اینترنتی است . شاید شما تا به حال اسم این سرویس را نشنیده باشید ، ولی هر زمان که آدرسی را در مرورگرتان وارد می کنید، اولین سرویسی که به کار می افتد ، سرویس DNS شما خواهد بود . در حالت کلی شما هر زمان که دامنه ای را در مرورگرتان وارد می کنید، این دامنه به یک نشانی IP تبدیل می شود . پس کار اصلی دامنه های اینترنتی، راحت تر کردن کار ماست .

دامنه چیست به بیان ساده

به زبان ساده و خیلی عام دامنه آدرس سایت ها در اینترنت خواهند بود . مثلا آدرس سایت گوگل در اینترنت، google.com است یا آدرس سایت کلون کلود keloncloud.com می باشد . این آدرس دامنه منحصر کاملا متعلق به یک شخص یا شرکت و سازمان به خصوص خواهد بود . یعنی شما هر جای دنیا که در مرورگرتان keloncloud.com را وارد نمایید به سایت ما وارد خواهید شد . حال سوالی که پیش خواهد آمد این است که چطور این دامنه صرفا متعلق به ما می شود؟ جواب مشخص است.. مثل هر سرویس اینترنتی دیگری، ثبت دامنه نیز دارای سازمان بزرگی است که وظیفه آن، ثبت دامنه و کنترل وضعیت دامنه ها خواهد بود . این سازمان و شرکت به نام ICANN.ORG ( سامانه آیکن ) در آمریکا تاسیس شده است و یکی از بنیادی ترین سرویس دهنده گان اینترنتی می باشد . سامانه ICANN دارای نمایندگان معتبر بسیار زیادی در دنیا می باشد که به آن ها registrar گفته می شود . دقت نمایید هر یک از این نمایندگان خود دارای نمایندگان زیادی خواهند بود . برای مثال سایت کلون کلود، یکی از نمایندگان joker در ایران است و سامانه joker.com نیز خود یکی از نمایندگان registrar IANA و با شماره ثبت 113 می باشد که در حال حاضر به سرویس دهنده گان ایرانی ، ارائه سرویس می کند .

توضیح ساختار دامنه

در حالت معمول، سایت و آدرس سایت دارای 2 بخش است که با یک نقطه از یکدیگر جدا می شوند . هر یک از این 2 بخش، دارای نام متفاوتی هستند . بیاید دامنه google.com را با هم بررسی کنیم :

  1. نام دامنه : این بخش، نام دامنه نام دارد . در دامنه گوگل بخش قبل از . یعنی عبارت google را نام دامنه خواهند گفت . این نام اصولا با نام شرکت شما یا سایتی که می خواهید راه اندازی کنید و اسمی برای آن انتخاب کردید، یکی خواهد بود . به طور مثال شما شرکتی یا مغازه ای به اسم ایران کالا دارید، پس می توانید اقدام به ثبت دامنه ای به نام irankala کنید . 
  2. پسوند دامنه : این بخش از دامنه بعد از . می باشد که نام دیگر آن نیز TLD خواهد بود . TLD دامنه می تواند اسم های متفاوتی باشد . معروفترین و محبوب ترین نام دامنه موجود در جهان که تقریبا همه افراد با آن آشنایی دارند نیز، دامنه com می باشد . برخی دیگر از پسوند دامنه های معروف نیز org - net - info می باشند . TLDهای دامنه خود به موارد مختلفی تقسیم می شوند . دقت نمایید کشورهای مختلف، دارای tld های مخصوص خود هستند . برای مثال tld مربوط به ایران .ir است و سامانه رسمی ثبت کننده آن ، سایت nic.ir است که کلون کلود یکی از نمایندگان این سایت می باشد . علاوه بر آن بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، tldهای خود را دارند . برای مثال دامنه هایی با پسوند .london یا .berlin و .sydney و بسیاری از شهرهای دیگر ثبت شده است . 

پسوند دامنه

همانطور که بالاتر توضیحاتی ارائه شد، دامنه ها دارای پسوند های مختلفی هستند که از آنها برای راه اندازی سایت تان می توانید استفاده کنید و دامنه مدنظرتان با پسوند مورد نظرتان را خرید و ثبت کنید . پسوندهای دامنه یا tld ها خود به بخش های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه تعدادی از آن ها را بررسی خواهیم کرد :

پسوند های عمومی

پسوند هایی مثل .com یا پسوند .org را دامنه بین المللی و پسوندهای عمومی می نامند . هر یک از این tld ها دارای اختصار از یک کلمه هستند ( عموما ) برای مثال .com اختصاری از کلمه commerical است یا tld دیگر به نام org اختصاری از کلمه organization است و بیشتر برای سازمان ها و ادارات بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد یا پسوند .net اختصاری از کلمه network است و مناسب برای سایت ها و سرویس دهنده هایی است که کارهای شبکه انجام میدهند . دقت نمایید شما ممکن است کارتان فروش لباس و پوشاک در اینترنت باشد و می توانید ثبت دامنه com یا ثبت دامنه net را انجام دهید . این صرفا یک اصل است که بهتر است تا شما مطابق آن کار کنید . برخی مواقع ممکن است نام دامنه شما با پسوند com پر شده باشد، پس در این حالت شما می توانید از tld های مختلف مثل net - org - info را استفاده کنید .

پسوندهای ملی

نوع دیگری از پسوندهای دامنه وجود دارند که پسوندهای دامنه ملی شناخته می شوند . برای مثال پسوند .ir که اسم آن را در تلویزیون ایران بسیار زیاد می شنوید، مربوط به کشور ایران است و تمامی ارگان و سازمان های بزرگ ایرانی نیز ، از سمت دولت این دامنه را در اختیار خواهند داشت . برخی از دامنه های ملی نیز به دلیل اینکه دو حرفی آن ها به مشاغل یا تخصص خاصی نزدیک است ، بسیار محبوب هستند . مثلا دامنه .co یا دامنه .tv و دامنه .it به ترتیب برای کشورهای کلمبیا ، تووالو و ایتالیا هستند .

خلاصه مطلب :

دامنه رشته ای از حروف و اعداد است که در کنار یکدیگر قرار می گیرند و افراد و شرکت ها باید از طریق شرکت ثبت دامنه ، اقدام به خرید دامین و ثبت دامین داشته باشند . در ابتدا باید یک نام دامنه را انتخاب کنید و سپس می توانید بررسی کنید که آیا دامنه مدنظرتان ثبت شده است یا خیر . برای اینکه بررسی کنید ثبت شده است یا نه می توانید به سایت کلون کلود مراجعه کنید و در بالای سایت دامنه تان را وارد نمایید و روی دکمه Enter کلیک کنید . تصویر ضمیمه شده راهنمایی بررسی ثبت و خرید دامنه است :

ثبت دامنه

در مرحله بعد نیز به شما نمایش داده می شود که آیا دامنه مدنظرتان قبلا ثبت شده است یا خیر . اگر این دامنه آزاد باشد و توسط شخص دیگری ثبت نرسیده باشد ، شما یا هر شخص دیگری در هر جای دنیا قادر به خرید دامنه مربوطه خواهید بود .

چنانچه نیاز به ثبت و خرید دامنه دارید، می توانید با کارشناسان پشتیبانی کلون کلود از طریق چت آنلاین یا تماس تفلنی، در ارتباط باشید .



خرید و سفارش تمامی خدمات هاست فروشگاهی ، هاست وردپرس یا لینوکس ، هاست ویندوز ، هاست پایتون و هاست nodejs

ثبت آنی تمام دامنه های بین المللی و دامنه های ir از طریق درگاه پرداخت شاپرک



دیدگاه شما